به گزارش راهبرد معاصر، خبرنگاران بازار سرمایه امروز در بازدیدی از پالایشگاه تهران به عنوان یکی از پالایشگاههای مهم کشور در جریان تولید فرآوردههای این مجموعه صنعتی در جنوب تهران قرار گرفتند. عملیات احداث پالایشگاه تهران از سال 1344 آغاز شد، در سال 1347 اولین فاز آن به بهرهبرداری رسید و فاز دوم آن در سال 1349 در مدار تولید قرار گرفت.
به گفته حامد آرمانفر مدیرعامل این شرکت در حال حاضر روزانه حدود 7 میلیون لیتر بنزین معادل 7 درصد بنزین مصرفی کشور در این پالایشگاه تولید میشود که طبق برنامه قرار است استاندارد به یورو 5 برسد. میزان گوگرد در محصولات این پالایشگاه کمتر از 10PPM برآورد میشود.
وی افزود: در این پالایشگاه 14 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 و یورو 5 تولید میشود که دارای کمترین آلایندگی است. چون طبق گزارشها 30 درصد آلایندگی شهرهای بزرگ مربوط به اتوبوسهای فرسوده است که سوخت ناقص میسوزانند.
مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: 50درصد از سوخت هواپیماهای کشور در پالایشگاه تهران تولید میشود و آزمایشگاههای استانداردی در آن وجود دارد که محصولات را براساس استاندارهای بهروز آزمایش میکنند.
آرمانفر میزان خوراک این پالایشگاه را 250 هزار تن در روز عنوان کرد که نفت خام از جنوب کشور و از اهواز به وسیله لوله به پالایشگاه منتقل شده و تبدیل به فرآوردههای مختلف مانند بنزین هواپیما، بنزین خودرو، گازوئیل، نفت سفید، وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر و سایر فرآوردهها میشود.
وی همچنین به آتشسوزی اوایل امسال در یکی از مخازن فرآوردههای برگشتی و انباری اشاره کرد و گفت:در آن آتشسوزی که پنج روز به طول انجامید خوشبختانه تلفاتی نداشتیم و آسیبی به سایر قسمتهای پالایشگاه وارد نشد.
همچنین مرادی یکی از مدیران مالی پالایشگاه تهران در گزارشی اعلام کرد: تولید نفت خام دنیا به 4190 میلیون تن در سال میرسد که معادل 84 میلیون بشکه در روز است. تولید نفت در خاورمیانه روزانه 26 میلیون بشکه است و بزرگترین پالایشگاههای جهانی شامل ساینوپک چین با 5.5 میلیون بشکه در روز سپس اگزوم موبیل، سیانپیسی قرار دارند و در ایران هم روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه نفت خام در پالایشگاههای کشور فرآوری میشود.
مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: ایران دارای 10 پالایشگاه است که 6 پالایشگاه در بورس حضور دارند و پالایشگاه تهران از سال 44 آغاز به ساخت شد که در سال 47 بخش اول و در سال 49 بخش دوم راهاندازی شد، سپس تبدیل به شرکت پالایش نفت تهران شد و در سال 91 با نماد شتران وارد بورس شد و در حال حاضر 68.9درصد سهام آن متعلق به سهامداران عدالت، 3.7درصد مربوط به صندوق پالایش یکم، 5.3 درصد بانک تجارت و 14 درصد سایر سهامداران است.
مرادی این را هم گفت: در حادثه آتشسوزی 12 خرداد 1400 شش مخزن نگهداری فرآوردههای برگشتی دچار حریق شد که تلفاتی نداشت. پالایشگاه دو روز از وضع عادی خارج شد و بعد از دو روز به وضع عادی و تولید بازگشت و همه خسارات آن از شرکت بیمه دریافت شد.
وی خاطرنشان کرد: برای ارتقای کیفی بنزین به سرمایهگذاری 2 تا 3 میلیارد دلاری نیاز است.
همچنین شانهساز از مدیران پالایشگاه تهران گفت: با وجود تحریمها از هیچ یک از استانداردهای فنی کوتاه نیامدیم چون با جان کارکنان ما در ارتباط است و یک پالایشگاه مانند ساعت باید مرتب کار کند و نباید ذرهای از استانداردهای فنی کوتاه بیاییم.
وی این را هم گفت: گازوئیل تولیدی در سالهای قبل حدود 14 هزار PPM گوگرد داشت که این رقم در حال حاضر به 6PPM سیده و گوگرد گازوئیل طی فرایندی جدا و تبدیل به گرانول میشود که به عنوان ماده اولیه به صنایع شوینده و بهداشتی و همچنین برای تولید کود شیمیایی استفاده میشود.
شانهساز گفت: از 100 میلیون بنزین کشور 7 درصد در پالایشگاه تهران تولید میشود.
وی شیفتهای کاری کارکنان پالایشگاه را سه روز در هفته از ساعت 6:30 تا 18:30 به مدت 12 ساعت عنوان کرد و سه روز بعدی از ساعت 18:30 تا 6:30 صبح و سه روز تعطیلی بعدی عنوان کرد و اظهار داشت: استانداردهای سختگیرانه برای سلامت و بهداشت و جان کارگران در پالایشگاه به کار میگیریم.
شانهساز اظهار داشت: براساس طرحی قرار است طی دو سال آینده معادل 250 هزار بشکه در روز به ارزش 250 هزار دلار سودآوری پالایشگاه افزایش خواهد یافت و خود طرح جدید پالایشگاه 19 هزار بشکه در روز بنزین تولید خواهد کرد.
وی افزود: در پالایشگاه تهران دستگاههایی یرای سنجش آلودگی هوا قرار داده شدهاند که به صورت برخط به سازمان محیط زیست گزارش میدهند که چه میزان از گازهای مضر SOX, NOX و مونوکسید کربن CO وارد هوا میشود.
به گفته شانهساز با هر بار تعمیرات اساسی در پالایشگاه تجهیزات آن نوسازی میشود و انگار بخش جدید در پالایشگاه وارد مدار میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که چه محصولی از فرآوردههای پالایشگاه بیشترین ارزش افزوده را دارد، عنوان کرد: گازوئیل همیشه در رتبه اول ارزش افزوده قرار دارد
به گفته شانهساز گاز بسیار سمی سولفید هیدروژن طی فرایندی تبدیل به گرانول شده و برای صنایع کود و سم کشاورزی استفاده میشود.
وی در بخش دیگری از این بازدید گفت: در کشور ما خصوصیسازی عجیبی اتفاق افتاده و واحدهای سودآور پالایشگاه در داخل پالایشگاه با نردهکشی جدا شده و به شرکتهای روغن موتور ایرانول و نفت پاسارگاد واگذار شده و این یکی از عجایب خصوصیسازی در کشور ما است که بخشهای سودآور پالایشگاه را جدا و واگذار کردهاند.
شانه ساز گفت: 85 درصد محصولات پالایشگاه را در قبال دریافت نفت خام به دولت میدهیم که هم قیمت و هم قیمت محصول توسط دولت تعیین میشود و تنها در محصولات ویژه مانند وکیوباتوم است که میتوانیم از طریق بورس کالا به فروش رسانده و پولش را دریافت کنیم./ فارس